zondag 6 januari 2013

Dialect op de speelplaats!

Hallo iedereen

Op mijn werkplekschool in Aalbeke wordt tussentaal gesproken. Aalbeke ligt tussen Moeskroen en Kortrijk, veel kinderen zijn Franstalig thuis. Dit hoor je goed op de speelplaats, er zijn veel kinderen die tegen elkaar Nederlands praten met Franse woorden in verwerkt. Er zitten veel dialectische invloeden in. Ik schat dat ongeveer 1 op 5 leerlingen thuis Frans spreekt, dit heeft zijn invloed op de taal die gesproken wordt op de speelplaats. Als ik toezicht had heb ik veel leerlingen Frans horen spreken tegen elkaar. Ik hoorde ook veel typische West-Vlaamse klanken zoals de 'g', 'h', 'ch'. Wat me nog opviel is dat er geprobeerd wordt om Algemeen Nederlands te spreken. De leerlingen doen echt hun best om verzorgd te spreken. Ik stond in het 3e leerjaar bij juf Asja. Juf Asja doet er alles aan om er voor te zorgen dat de leerlingen verzorgd spreken, ze wijst de leerlingen erop als ze iets niet correct zeggen. Ik vond het boeiend om eens te luisteren naar de kinderen. Het is leerrijk om te weten hoe ze spreken, tegen elkaar en in de klas.

Meester Jeremy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten